Nem egyszerű autodidakta módon, könyvekből és az internet segítségével rajzolni tanulni – de ez egy nagyon jó kezdés és a rendszeres önképzés nagyon fontos része a fejlődésünknek!
Kezdőként sokszor belefutottam abba, hogy nem a megfelelő eszközöket használtam, vagy elcsúsztak az arányok, elszakadt, szétkenődött, összefolyt, kitört, foltos lett, maszatolódott, morzsolódott, elázott, tönkre ment… A hiba önmagában sohasem probléma, hanem inkább tapasztalat. A hiba az, ha a tapasztalatokból nem tanulunk, nem lépünk tovább, esetleg nem jó irányba indulunk.
Az alábbi kis összefoglalóval abban szeretnék Neked segíteni, ha éppen most fogsz bele a rajzolásba, esetleg újrakezdő vagy vagy éppen új technikaként ismerkedsz a grafitos rajzolással, hogy merre indulj tovább, ha máris belefutottál egy-két hibába.
Melyek tehát azok a hibák, amelyeket kezdő rajzolóként elkövethetünk – és milyen megoldások léteznek ezekre?
1. Túl kemény grafitceruza
Ha az árnyékolásod nem sikerül elég sötétre, csak szürkésen csillog a felület és karcolja a ceruzád a papírt, akkor válts rajzeszközt! Egy 2B-s ceruza már jó a vázlatoláshoz, árnyékoláshoz inkább 4B-set vagy még puhábbat használj!
2. Lerajzolandó portréfotóhoz vaku használata
A vakuval, közelről fotózott arcok “maszkszerűek” lesznek és bár egységesebbnek, fiatalabbnak tűnhet így az arc, eltűnnek a finom redők, domborulatok és ráncok, amelyek a karakterét adják. Portrérajzoláshoz – hacsak nem győzöl meg egy ismerősödet, hogy élő modelled legyen, hiszen ez volna a legjobb – válassz olyan fotót, amelyen a fények és árnyékok hangsúlyosabbak, a modell arca inkább kicsit oldalra, felfelé vagy lefelé fordul és nem pont szembe néz. Sokkal több tapasztalatot tudsz szerezni egy ilyen lerajzoláskor és hatásosabb lesz a végeredmény is.
3. A fej arányainak elcsúszása
A Jobb agyféltekés rajztanfolyamon több nagyon jól használható, mégis egyszerű trükköt tanulunk, amelyek segítenek a portré arányainak eltalálásában. Ezek közül csak az egyik, de talán legfontosabb mégis a fej, az arc valódi arányainak a megismerése, így nem kerülnek a szemek a homlokra vagy a fül a nyakra. A test arányainak ismerete általában is elengedhetetlen az első lépésekhez, ahogyan később az anatómia tanulmányozása pedig “kötelező” a haladó rajzosoknak.
4. Félelem a “túl sötéttől”
Saját oktató tapasztalat alapján mondhatom, hogy ez nagyon sokszor igaz. Főként, akinek nincs még önbizalma a korábbi kudarcélmények miatt a rajzolásban, sokszor kezdetben egyszerűen “nem meri használni a ceruzát”. Én ilyenkor az illető kezébe nyomok egy 8B-s ceruzát, de sok esetben a folyamatos biztatás is meghozza a hatását a negyedik nap végére. Önmagunkat is figyelmeztethetjük a merészebb árnyékolásra, ha egy darab fekete papírt teszünk a rajzolás közben a készülő alkotásunk mellé, ami folyamatosan azt jelzi: “bátrabban a feketével!” 🙂 A sötét-világos tónusok dinamikus váltakozása ugyanis sokkal élőbbé teszi a rajzunkat.
5. Erős körvonalak
Ellentétben a felületek árnyékolásával, sötét körvonalakra ritkán van szükségünk a megörökített tárgyak körül. Miután nincsenek ott a valóságban sem.:-) Az első rajzaik készítésekor sokan megrettennek attól, hogy messziről talán nem fog jól látszani pl. egy csendéletnél az alma és a hátterének elkülönülése – pedig fog, ha a kettőnek más az árnyalata. A két felület egy határozott ceruzavonallal való elkülönítése sajnos csak kétdimenziós hatásúvá, “ovissá” teszi a rajzot. Úgyhogy mindig dolgozzuk bele a körvonalat a mellette levő egyik felületbe!
6. A haj ceruzavonásokkal való megrajzolása
És végül a tipikus hiba: mert ha a haj hajszálakból áll, akkor ceruzavonalakkal kell megrajzolni! De pedig nem! 🙂 A haj egy tömeg, amelynek a bőrhöz hasonlóan szintén van több árnyalata, fényei-árnyékai, csillogása (jó esetben:-)) és ezek nagyon jól érzékeltethetőek egy satírozott felület létrehozásával, majd a világosabb szálak, felületek beleradírozásával.
Ne hidd el, próbáld ki, gyakorolj, örömteli alkotást kívánok Neked mára is! 🙂
Szeretettel:
~~~
Rajz- és alkotóprogramok, amelyekre MOST még vannak szabad helyek:
- 4 napos alap Jobb agyféltekés rajztanfolyam – Budapest VII.ker. Károly krt. 3/A
- SZÍNES jobb agyféltekés rajzprogram – Budapest VII.ker. Károly krt. 3/A
- Akvarell és vázlatrajz program – Budapest VII.ker. Károly krt. 3/A
Legutóbbi hozzászólások