A válasz nagyon egyszerű: minden, amiben hiszünk. Minden, ami a mi saját valóságunk. Ami – és ezzel érdemes tisztában lennünk – soha nem az abszolút és egyetlen valóság.

Rengeteg dolgot plántáltak belénk kora gyermekkorunktól (“a bátyád okosabb nálad” vagy “a gazdagok mind lopnak-csalnak-hazudnak”), amelyeket mi kétségek nélkül elfogadtunk, elhittünk, mert az “isten-szülők” vagy a többi felnőtt tanította, mondogatta nekünk akarattal vagy akaratlanul. A baj az, hogy aztán ezek szerint is élünk felnőttkorunkban és ezek nagyon sok mindenben gátolhatnak bennünket. Felnőttünk egy közegben, az adott közeg átadta a saját tapasztalatait, félelmeit (“ebben a családban minden nő rákban hal meg”), kétségeit (“te soha nem viszed semmire”), dühét (“a férfiak mind egyformák!”), optimizmusát vagy pesszimizmusát (“a pénz nem boldogít”) – és mi így ezt vesszük természetesnek. Még akkor is, ha ezek egyáltalán nem igazak! És bizony legtöbbször nem azok. Sokszor egyszerűen olyasmiben hiszünk megfellebezhetetlenül, amit mások negatív hozzáállásából tanultunk! Aztán persze hozzájöttek a saját tapasztalatok, egy-egy negatív esemény, amiből saját félelmeink táplálkoznak (“én nem tudok kiállni sok ember elé és beszélni”) és amit ezentúl általánosnak tekintünk minden hasonló helyzetre.

Minden, amit így tanultunk, egyszerűen téves hitrendszer. Hiszen gondoljunk csak bele: mindenkinek más tapasztalatai vannak – kinek az igazsága akkor az abszolút igazság…? Senkié.:-)

Az a saját valóságod, amiben te magad hiszel.

A jó hír az, hogy hatalmunkban áll a téves hitrendszereinken változtatni, a negatívakat pozitívba fordítani, ha tisztába kerülünk azzal, hogy az, amit bizonyos dolgokról és helyzetekről gondolunk, csak a saját téves elképzelésünk és semmiképpen sem abszolút értékű. Szerencsére sok módszer áll ma már rendelkezésre, pszichológiai és egyéb alternatív terápiás lehetőségek, hogy változtassunk a gondolkodásmódunkon, megszabaduljunk a téves hitrendszerektől és többé ne önmagunk ellensége legyünk. Éljünk velük!

Az alábbi reklámfilmben kivételesen ne az autómárkát nézzétek, hanem hallgassátok meg azt a sok hitrendszert, amire a reklámfilm nagyon ügyesen épít (bár ők “közhelyeknek” nevezik ezeket)! Jópofa, tanulságos így képpel együtt látni ezeket és nagyon jól illusztrálja, amiről az előbb meséltem: